|
Stanowisko stowarzyszenia Kocham Radom w sprawie lokalizacji nowego stadionu
Radom, 5 czerwca 2007
Prezydent Miasta Radomia
Dotyczy lokalizacji nowego stadionu miejskiego
Potencjalne umiejscowienie stadionu pod Lasem Kapturskim budzi szereg wątpliwości. Podstawowym zarzutem jest brak wpisania planowanego kompleksu w tkankę miejską. Bliskość dróg tranzytowych jest zaletą, jednak nie wydaje się być argumentem wystarczającym. Założenie ma przecież służyć na co dzień radomianom, a osobom przyjezdnym - okazjonalnie. Jeśli zaś traktować obiekt jako regionalny ośrodek sportu, niekorzystny jest brak powiązania kompleksu z siecią publicznej komunikacji. W szczególności Koniówka nie posiada dogodnego powiązania z istniejącą siecią komunikacji miejskiej. Argument, iż będzie można dowolnie zmienić kształt układu komunikacyjnego, jest trudny do przyjęcia. Uruchamianie dodatkowych linii na czas imprez masowych wiąże się z kosztami i może powodować problemy z komunikacją w pozostałych częściach miasta. Jeszcze bardziej kosztowna byłaby stała modyfikacja tras istniejących. Ponadto skrajna lokalizacja w stosunku do istniejącej zabudowy miejskiej utrudni ruch pieszy w kierunku kompleksu. Wobec powyższych niedogodności liczyć się należy z nadmiernym wykorzystaniem transportu indywidualnego w dojazdach do stadionu, co wiązać się będzie ze wzrostem zatłoczenia dróg i pogorszeniem stanu środowiska w przyległych dzielnicach, a także potrzebą budowy większych parkingów. Założenie takie stoi w sprzeczności z ideą równoważenia transportu. Ponadto umiejscowienie stadionu na Koniówce nie będzie sprzyjać lokalizacji działalności dodatkowej - w rodzaju placówek handlowych i usługowych. Powstające tam obiekty - oderwane od istniejącej zabudowy miejskiej - mogą mieć co najwyżej charakter hipermarketów.
Podstawowym kryterium wyboru lokalizacji nowego stadionu powinien być dostęp do wydajnych środków komunikacji zbiorowej - miejskich linii autobusowych oraz kolei. Proponujemy zatem rozważenie poniższych lokalizacji:
- Gołębiów - przy ulicy Kozienickiej za linią kolejową
- bezpośrednia bliskość dużych osiedli mieszkaniowych
- dogodna obsługa komunikacją miejską
- sąsiedztwo planowanego przystanku kolejowego Gołębiów
- położenie w pobliżu obwodnicy (aleja Wojska Polskiego)
- Południe II - za osiedlem przy ulicy Wierzbickiej lub za linią kolejową od strony Godowa
- bezpośrednia bliskość dużego osiedla mieszkaniowego
- dogodna obsługa komunikacją miejską
- sąsiedztwo planowanego przystanku kolejowego Południe
- położenie w pobliżu planowanej obwodnicy południowej
- Brzustówka - przy skrzyżowaniu ulic Mieszka I i Żółkiewskiego
- bezpośrednia bliskość dużych osiedli mieszkaniowych
- dogodna obsługa komunikacją miejską
- położenie pobliżu obwodnicy (ulica Żółkiewskiego)
Wojciech Mędrzycki
Łukasz Zaborowski
Dokument tekstowy
|